Aida

8. November 2021 19:30

Den Jyske Opera præsenterer Verdis episke drama om kærlighedens højforræderi

Ingen anden opera er så meget synonym med italiensk opera som Verdis episke fortælling om den etiopiske prinsesse Aida og hendes kærlighed til sin egyptiske fangevogter Radamès.

Siden urpremieren i 1871 i det dengang nye Khedivial Operahus i Kairo er publikum i generationer verden over blevet bevæget af de umulige elskendes tragiske skæbne i Aida og har ladet sig overvælde af storheden i Verdis mesterlige partitur. Alt sammen til trods for, at det intime og gribende kammerspil i nogle opsætninger er forsvundet lidt mellem elefanter, pyramider og den legendariske Triumfmarch.

I krigen mellem Egypten og Etiopien holdes Aida fanget som slave hos den egyptiske prinsesse Amneris. Ingen ved, at Aida i virkeligheden er datter af den etiopiske konge, Amonasro. Aida er blevet forelsket i sin fangevogter, feltherren Radamès, som gengælder hendes kærlighed – til stor fortrydelse for Amneris, der vil have Radamès for sig selv. Radamès udnævnes til hærfører i et stort slag, og nu er Aida i problemer: En sejr for Radamès kunne betyde ægteskab og befrielse for hende, men også nederlag for hendes far og hjemland. Et drama af episke proportioner er på vej til at udspille sig.

Operaen er i fire akter. Den synes på italiensk med danske overtekster.

Musik: Giuseppe Verdi
Libretto: Antonio Ghislanzoni
Dirigent: Jakob Hultberg
Instruktør: Roland Schwab
Scenograf: Alfred Peter
Kostumedesigner: Christl Wein-Engel
Lysdesigner: Ib Asp
Medvirkende: Internationalt sangerhold, den Jyske Operas og Sønderjyllands Symfoniorkester

 

Verdis uopslidelige mesterværker

Det 19. århundredes operahistorie er utænkelig uden Verdi.

Berømmelsen kom først med Nabucco i 1842, som i dag mest overlever på grund af det berømte fangekor. I begyndelsen af 1850’erne fulgte kort efter hinanden de tre favoritter Rigoletto (1851), Trubaduren (1853) og La traviata (1853), samt senere Maskeballet (1859), Skæbnens magt (1862) og Don Carlos (1867).

Til åbningen af Suezkanalen og åbningen af det nye Khedivial Operahus i Kairo i 1869 var Verdi blevet bedt om at skrive en hymne, men han afviste. Den egyptiske regent gav dog efterfølgende ikke op og ville fortsat gerne have en opera fra Verdis hånd i egyptisk stil. Efter nogle år, noget tovtrækkeri og et enormt økonomisk incitament sagde Verdi ja og skrev Aida, som fik urpremiere i Khedivial Operahus i 1871.

Herefter gik der en del år, hvor den nationalt bevidste Verdi blandt andet engagerede sig endnu mere i politik, før hans komponistkollega Arrigo Boïto fik ham overtalt til de to Shakespeare-operaer Otello (1887) og Falstaff (1893).

Uanset om operaerne foregår i samtidens Paris som i La traviata, ved fortidens spanske hof i Don Carlos eller i oldtidens Egypten som i Aida, er det altid ægtheden i Verdis portrætter, der er slående. Persontegningen er enkel og dog så rig. Verdi svælger i det hele taget sjældent – der er tale om musikalsk soberhed. Dette har givetvis, sammen med de store musikalske kvaliteter, været med til at gøre hans musik og hans værker så langtidsholdbare, ja uopslidelige.

 

Studie- og ungerabat: Er du enten studerende eller under 25 år, kan du købe 1 billet til kr. 120. Du skal medbringe og fremvise gyldigt studiekort eller billedlegitimation, når du viser din billet i døren. Antallet af studie- og ungebilletter, der sættes til salg, er begrænset, og de sælges til dem, der er hurtigst.

 

Det praktiske

Arrangør: Teater- og Musikhusvennerne og Musikhuset Esbjerg
Døråbning: Dørene til salen åbnes 30 minutter inden showstart
Foto: Fotografering/videooptagelse kan være generende for andre og er derfor ikke tilladt
Varighed: 2 timer og 30 minutter (inklusive pause)

Køb billet KØB SPISNING M.M. Køb gavekort


Meld dig ind i Teater- og Musikhusvennerne, og køb billet til abonnementspris. Det koster kr. 75 per sæson at være medlem, og du sparer op til kr. 90,- per forestilling.

Bliv medlem her